Strona główna/Kalendarium

Kalendarium

terminarz dnia 06.10.2024

XX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej Oleśnica 2024

Miejsce: Bazylika Mniejsza pw. Św. Jana Apostoła i Ewangelisty, Oleśnica
Kategoria: Kultura
Data: 2024-10-06
Godzina: 19:00
Kultura / 2024-10-06

Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy serdecznie zaprasza na jubileuszową edycję XX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej. Ostatni, wyjątkowy koncert, który odbędzie się 6 października 2024 roku o godzinie 19:00 w Bazylice Mniejszej w Oleśnicy.

plakat informacyjny

IV koncert -06.10.2024, godz. 19.00, Bazylika Mniejsza

ORGANIC MUSIC

  • Anna Maria Jopek – głos
  • Piotr Wojtasik – trąbka
  • Igor Pietraszewski – shakuhachi, flet altowy, klarnet basowy
  • Piotr Rojek – organy

Program w większości wypełniają kompozycje Piotra Wojtasika oraz Anny Marii Jopek. Koncepcja zespołu polega na połączeniu pozornie odległych od siebie stylistycznie gatunków muzycznych, są to: muzyka klasyczna, jazz, muzyka etniczna oraz współczesny pop. Zespół tworzy czterech solistów, każdy z nich na co dzień uprawia odrębny gatunek muzyczny. Synteza tych różnych stylów i różnych osobowości muzycznych tworzy zupełnie nowe brzmienie oparte na barwie, przemyślanych kompozycjach i aranżacjach oraz niezwykłej syntezie części aranżowanych z improwizacją. W programie, m.in.: „Blue”, „Illusion”, „Dwa serduszka, cztery oczy”, „Tribute 2”, „Inscape”.

Anna Maria Jopek

Urodzona 14 grudnia 1970 roku w Warszawie. Jako dziecko solistów zespołu Mazowsze dorastała w świecie sztuki. Jej artystyczny i zarazem ludowy charakter odcisnął znaczące piętno na wrażliwości artystycznej wokalistki. W tej estetyce w znacznym zakresie porusza się do dziś. Stylistyczne ramy działalności Anny Marii Jopek tworzą trzy obszary muzycznych doświadczeń: wyniesione z domu zamiłowanie do folkloru, klasyczne wykształcenie muzyczne (absolwentka klasy fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina) i miłość do jazzu. Te trzy płaszczyzny występujące w twórczości Anny Marii Jopek w różnych proporcjach, utrzymują Jej twórczość w szerokim spektrum stylistycznym, od (zwłaszcza we wczesnym okresie) utworów w konwencji modern popu, przez oryginalne własne kompozycje stylistycznie autonomiczne, po tę część twórczości którą często określa się dziś jako „contemporary eclectic jazz". Wspólną cechą wszystkich jej działań artystycznych jest niezwykła dbałość o poziom. Zarówno w warstwie koncepcyjnej, wykonawczo-interpretacyjnej, jak i produkcyjnej. Ten właśnie poziom profesjonalizmu, najwyższy walor artystyczny i nieustanny rozwój doprowadziły do tego, że dziś Anna Maria Jopek ma na swoim koncie (prócz większości najistotniejszych polskich wykonawców) współpracę z takimi gigantami światowego jazzu, jak: Pat Metheny, Branford Marsalis, Gonzalo Rubalcaba, Makoto Ozone czy Richard Bona. Każdy koncert Anny Marii Jopek, którego można być świadkiem, jest małym wycinkiem drogi Jej rozwoju, którą nieustannie podąża.

Piotr Wojtasik

Wirtuoz trąbki, znakomity improwizator i kompozytor, od przeszło 30 lat przemawia własnym, niepowtarzalnym, muzycznym językiem. Nagrywał i koncertował w większości krajów Europy, w Maroku, Izraelu, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Indiach. W latach 80. i 90. reprezentował nurt nowoczesnego bop’u, który obecnie przyjął formę bardziej indywidualną, opartą w części na jazzie modalnym z niewielkimi elementami free i muzyki etnicznej. Stale współpracuje z takimi muzykami jak: John Betsch, Joris Teepe, Viktor Tóth, Steven McCraven, Nicolas Simion, Michał Barański, Michał Miśkiewicz, Michał Tokaj. Od lat zapraszany jest do współpracy przez legendarnego saksofonistę Billy’ego Harpera. Brał udział w licznych projektach specjalnych z udziałem gigantów światowego jazzu, takich jak: Kenny Garrett, Joe Lovano czy Archie Shepp. Równocześnie występował jako sideman w innych zespołach, w skład których wchodzili muzycy takiej rangi, jak: Victor Lewis, George Cables, Kirk Lightsey czy Joe LaBarbera. Jest jednym z niewielu polskich muzyków, którzy są cyklicznie zapraszani do międzynarodowych projektów, takich jak: Michel Donato Quintet czy European Jazz Ensemble. Gościnnie wziął udział w nagraniu ponad kilkudziesięciu albumów. Na swoim koncie ma 12 autorskich płyt, które zdobyły wysokie uznanie wśród krytyków i melomanów. Albumy „Circle” oraz „Hope” otrzymały prestiżową nagrodę polskiej branży muzycznej – Fryderyka. Pozostałe, w większości, były do niej nominowane. Sam Wojtasik otrzymał dwa Fryderyki w 2008 roku w kategorii Muzyk Jazzowy Roku oraz jako autor Najlepszej Jazzowej Płyty Roku, właśnie za album „Circle”. Wielokrotnie zwyciężał w rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum.

Igor Pietraszewski

Jako muzyk orkiestrowy nagrał ponad 20 płyt. Studiował grę na shakuhachi u Takahashiego Ryudo w Yamagata (Japonia). Brał udział w kursach z Maekawa Kogetsu. Występował m.in. z Piotrem Wojtasikiem, Darkiem Oleszkiewiczem, Dominikiem Wanią, Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Szukalskim, Viktorem Tothem, Wojciechem Karolakiem, Jorisem Teepe, Johnem Betschem, Wolfgangiem Reisingerem, Benny Baileyem, Famodou Don Moye, Steve McCravenem, Wayne Bartletem. Występował w Polsce i za granicą. Jest adiunktem w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego specjalizującym się w socjologii muzyki i pamięci, autorem książki „Jazz w Polsce. Wolność improwizowana” (wydanej po angielsku przez Peter Lang Publishing) i wielu artykułów naukowych publikowanych w prestiżowych pismach na świecie. Od 20 lat członek Rady Artystycznej festiwalu „Jazz nad Odrą”.

Piotr Rojek

Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji
prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.
Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.
Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu.
Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Austrii, Czechach, Finlandii, Gruzji, Hiszpanii, Izraelu, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Węgrzech i Wyspach Ålandzkich.
Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała
w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.
Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.
Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy, Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników
w uznaniu zasług położonych w odbudowie barokowych organów Michaela Englera w Bazylice
św. Elżbiety we Wrocławiu oraz Medal Prezydenta Wrocławia Merito de Wratislavia – Zasłużony dla Wrocławia, za szczególne zasługi dla Miasta Wrocławia.

 
do góry